Recension

I blåbärsskogenSnårig stig i blåbärsskogen

Kajsa Reingardt, Malin Halland, Daniel Nyström och Siri Hamari i ”I Blåbärsskogen”.
Kajsa Reingardt, Malin Halland, Daniel Nyström och Siri Hamari i ”I Blåbärsskogen”. Foto: BENGT WANSELIUS
Under strecket
Publicerad
Annons

Tanterna håller än. Den 150-årsjubilerande Alice Tegnérs barnvisor sjungs fortfarande och Elsa Beskows sagovärldar får plats på 2000-talets scener. Balettklassikern Nötknäpparen nedhälld i Petter och Lottas jul dansas på Operan i jultid och för några år sedan gav Dramaten Lucas Svenssons idérika mix av Beskows universum och Strindbergs dramatik i Petter och Lotta och Stora landsvägen. Nu bjuder Birgitta Egerbladh och Kultur- huset/Stadsteatern på en dansteatral fantasi av fragment och motiv ur Beskows bilderböcker.

Med tanke på Egerbladhs tidigare lustfyllda, koreografiska utforskande av olika författare, som i den lysande Tjechovträdgården, är förväntningarna högt ställda. Men här vill det sig inte riktigt; sagorna gör motstånd och låter sig inte gärna strimlas till ord och kropp. Hos Beskow kan man försjunka i detaljrika bilder och låta fantasin skena iväg, men här transformeras bilderna för sällan till visuell scenmagi. ”I blåbärsskogen” är från sex år, men kanske fungerar föreställningen bäst på en Beskowkunnig (vuxen) publik som kan sin Blomsterfesten i täppan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons