Annons

Snälla företag existrerar inte

Publicerad

För några veckor sedan kom beskedet. 450 experter hade enats i Köpenhamn om nya globala riktlinjer för Corporate Social Responsibility (CSR), eller företagens ansvarstagande i samhället. Det nya ska sammanfattas i en standard, ISO 26000. Syftet är att öka fokus på företagens samhällsansvar. Skälet är att politiken blir allt svagare i en internationell värld och att de multinationella företagen måste ta mer ansvar.

Förutom demokratiproblemet – som är uppenbart – finns ett annat problem med detta. Storföretagen har redan en alltför splittrad självbild. En utflykt till ett stort svenskt företag en morgon skulle visa på följande: Människor anländer till jobbet. De cyklar, de använder hjälm och i ryggsäcken har de träningskläder som ska användas under ett träningspass som subventioneras av företaget. Väl på sitt kontor sticker de fötterna i ett par Birkenstocktofflor som de kommer att hasa runt i under dagen – i väntan på att ergonomen kommer och kontrollerar sittställningen. Förmiddagen avslutas i företagets lunchmatsal där en dietist från företagshälso- vården har komponerat åtminstone ett light-mål.

Annons
Annons
Annons
Annons