Snålare – men inte snål nog

Nu får Volvo C30 2,0D en ny typ av automatlåda med 8 procents lägre förbrukning. Snart kommer den även på V70. Men manuell låda är fortfarande snålare.

Under strecket
Publicerad

Volvo C30:s nya powershift-låda är bra, men den är inte lika vass som BMW:s motsvarighet.

Foto: JONAS FRÖBERG
Annons

Dubbelkopplingslåda. Det är modeordet framför andra i bilvärldens transmissionskretsar.

Volkswagens kallar sin DSG, BMWs heter DKG och Volvos variant har begåvats med namnet powershift. Alla är utvecklade i samarbete med tyska växellådsfirman Getrag och fungerar i princip på samma sätt. Det är, enkelt uttryckt, två manuella växellådor med dubbla kopplingar som jobbar oberoende av varandra. Ettan, trean och femman ligger för sig och tvåan, fyran och sexan för sig. När exempelvis tvåan driver ligger trean i beredskap och kan ta vid direkt.

Annons
Annons
Annons