Snåla BMW växlar upp

Femte generationen av BMW:s 3-serie är mer än en ansiktslyftning. Fyra nya motorer finns, tre bensinare och en diesel. Gemensamt är att de i sina olika storleksklasser är snålare än föregångarna och att alla är sexväxlade, även om man väljer automatlåda.

Under strecket
Publicerad
”Trean” har vuxit till sig, och samtidigt blivit snålare med bränslet. Datoriseringen av förarmiljön är inte så långt driven som på 5- och 7-serierna, men nog saknar vi reservhjulet.

”Trean” har vuxit till sig, och samtidigt blivit snålare med bränslet. Datoriseringen av förarmiljön är inte så långt driven som på 5- och 7-serierna, men nog saknar vi reservhjulet.

Annons

Provbilen, 320i, klarade lätt av att dra mindre bränsle än i deklarationerna.

Fast då gällde ju viss snålkörning och det tog lite emot. För BMW inbjuder inte direkt till sådant. Motor, styrning och fjädring ger en väghållning som lätt kan förleda en till två saker:
• 1. Raskt hamna farligt nära körkortsgränsen
• Inse att bilen lätt klarar av starkare motorer. Sådana finns. Men självfallet räcker 320i:s 150 hästkrafter mer än väl.
Bilen har blivit fem centimeter längre och åtta centimeter bredare. Det verkar kanske inte särskilt mycket men kupén känns i alla händelser rymligare och ljusare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons