X
Annons
X

Snabbtåg försenas – för att toppfarten sänks

De nya banorna för höghastighetståg blir försenade med ett till två år. De första delarna blir heller inga riktiga höghastighetsbanor. För att spara pengar ska tågen gå med samma topphastighet som man redan byggt andra banor i Sverige för.

Läs mer om Höghastighetstågen
Tyskland, Frankrike, Spanien, Japan och Kina är några av de länder som satsat på riktiga höghastighetståg. För att spara pengar väljer Sverige nu delvis en lägre hastighet för de nya banorna.
Tyskland, Frankrike, Spanien, Japan och Kina är några av de länder som satsat på riktiga höghastighetståg. För att spara pengar väljer Sverige nu delvis en lägre hastighet för de nya banorna. Foto: Siemens

Trafikverket har bestämt sig för att Ostlänken, den första delen av de omdiskuterade nya banorna för höghastighetståg, ska byggas för 250 kilometer i timmen.

Tyskland, Frankrike, Spanien, Japan och Kina är några av de länder som satsat på riktiga höghastighetståg. För att spara pengar väljer Sverige nu delvis en lägre hastighet för de nya banorna.

Foto: Siemens Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X