X
Annons
X

”Snabba järnvägar är inte ett lyxprojekt”

I dag presenterade Trafikverket en ny prislapp på en höghastighetsjärnväg Stockholm–Malmö–Göteborg. Även om man lyckats banta priset till 230 miljarder kan detta uppfattas som avskräckande högt. Men investeringen är ett nödvändigt framtidsprojekt för oss som kommuner, för svenskt näringsliv och för Sverige, skriver kommunpolitiker från flera partier.

Av alla svenska tåg som avgick kom bara 65 procent fram i tid och vart tionde tåg blev mer än fem minuter försenat. Som en jämförelse är 99 procent av tågen på Japans höghastighetsjärnvägar (bilden) och 98 procent av de spanska i tid, skriver författarna.
Av alla svenska tåg som avgick kom bara 65 procent fram i tid och vart tionde tåg blev mer än fem minuter försenat. Som en jämförelse är 99 procent av tågen på Japans höghastighetsjärnvägar (bilden) och 98 procent av de spanska i tid, skriver författarna. Foto: Shizuo Kambayashi/AP

Sedan årsskiftet har kritiken mot bygget av en höghastighetsjärnväg ökat i styrka och det är lätt att få intrycket att det rör sig om ett lyxprojekt för en handfull stressade affärs­män.

Av alla svenska tåg som avgick kom bara 65 procent fram i tid och vart tionde tåg blev mer än fem minuter försenat. Som en jämförelse är 99 procent av tågen på Japans höghastighetsjärnvägar (bilden) och 98 procent av de spanska i tid, skriver författarna.

Foto: Shizuo Kambayashi/AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X