Snabb spårvagn blir dyrbar affär

Utbyggnaden av spårvägen mot Kungsholmen måste utredas på nytt. Och ska tidsplanen för etapp två hålla kommer det att kosta minst en halv miljard extra. Det konstaterar SL:s vd Göran Gunnarsson. I dag behandlas frågan av styrelsen.

Under strecket
Publicerad
Annons

SvD har tidigare berättat att SL:s politiska ledning vill bygga Stockholms nya stadsspårväg Spårväg City, från Kungsholmen till Ropsten, med trafikstart år 2014. Stadens tjänstemän har sagt nej till det, eftersom renoveringen av Sergels torg kommer att ta upp till tio år. En forcering av tidsplanen skulle innebära ”stora fördyringar och betydande avstängningar och störningar i trafiken”, enligt tjänstemännen.

Nu får stadens experter medhåll av SL:s tjänstemän. I en skrivelse som behandlas i SL:s styrelse i dag, säger vd Göran Gunnarsson att spårvägsbygget till Centralen och vidare västerut bör få ta den tid som krävs. En rimlig trafikstart är någon gång mellan år 2017 och 2020, menar han. Dessutom bör den västliga dragningen mot Kungsholmen utredas på nytt, ihop med övriga spårvägssatsningar.

Annons
Annons
Annons