X
Annons
X
Recension

Smutsiga händer Smutsiga händer (Stockholms stadsteater, Klarascenen)

Jean-Paul Sartres pjäs Smutsiga händer från 1948 upplever just nu en viss renässans på tyska teaterscener. Andreas Kriegenburg har iscensatt den för Thalia Theater, Hamburg – en uppsättning som valdes ut till prestigefestivalen Theatertreffen. Stycket blev där ett griftetal över den typ av ideologier som menar att ändamålet helgar medlen, att saken står över enskilda människoliv men beskrev också det slags unga manlighet som hela tiden kräver handling. Huvudrollen tar sig kodnamnet Raskolnikov, Dostojevskijfiguren som dödar för att få veta om han kan och därmed undersöker sin moraliska kvalitet.

Smutsiga händer är en intressant pjäs som mycket väl kan tolkas som ett sista farväl till den revolutionära socialismen och 68-rörelsen – även om själva fenomenet naturligtvis lever kvar som religiöst och nationalistiskt trauma – tänk Israel/Palestina och fundamentalistiska religioner där jaget är underställt framtida lycka. Det behov unga män har av att agera är möjligen en nedärvd biologisk rest men ändå ständigt aktuellt, från Orestes över Hamlet till samtida dataspelsfanatiker och gatuaktivister.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X