X
Annons
X

Smek eller spark – så funkar bonus-malus

Att köpa bil har blivit lite krångligare och beroende på vilken modell som väljs billigare eller dyrare. Det nya skattesystemet bonus-malus syftar till att premiera bilar med låga koldioxidutsläpp. Men det finns slamkrypare att se upp med – både bland reglerna och bilarna.

Ford Mustang GT med en frustande, mullrande och törstande V8-motor på fem liter och 450 hästkrafter hamnar i skamvrån. Med 270 gram koldioxid per kilometer blir fordonsskatten 17 960 kronor årligen de tre första åren. Från det fjärde året minskar skatten till 3 858 kronor per år.
Ford Mustang GT med en frustande, mullrande och törstande V8-motor på fem liter och 450 hästkrafter hamnar i skamvrån. Med 270 gram koldioxid per kilometer blir fordonsskatten 17 960 kronor årligen de tre första åren. Från det fjärde året minskar skatten till 3 858 kronor per år. Foto: Eric Lund/TT

Bonus-malus har trätt i kraft och den svenska bilkartan kommer att ritas om. Frågan är bara hur – och hur snabbt.

Ford Mustang GT med en frustande, mullrande och törstande V8-motor på fem liter och 450 hästkrafter hamnar i skamvrån. Med 270 gram koldioxid per kilometer blir fordonsskatten 17 960 kronor årligen de tre första åren. Från det fjärde året minskar skatten till 3 858 kronor per år.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 2

Flera av Suzukis modeller, både småbilarna och suvarna, säljs i utföranden som konverterats till gasdrift i Sverige. Det ger 10 000 kronor i bonus vid köpet, tack vare det nya skattesystemet. På bilden Suzuki Ignis.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X