Recension

En målad historia. Svenskt historiemåleri under 1800-taletSmåtråkigt om stordåden

AMBITIÖST Stora dukar, dramatiska händelser – på Göteborgs konstmuseum visas hur historiemåleriet byggde en nationell identitet. Att vurmen för stordåd lever vidare i dagens film och spel är en föga hisnande men viktig påminnelse.

Under strecket
Publicerad
Johan Fredrik Höckert, Drottning Kristina och Monaldeschi (Christina beordrar avrättningen av hovstallmästare Monaldeschi), 1853. (Bilden något beskuren.)

Johan Fredrik Höckert, Drottning Kristina och Monaldeschi (Christina beordrar avrättningen av hovstallmästare Monaldeschi), 1853. (Bilden något beskuren.)

Foto: GÖTEBORGS KONSTMUSEUM
Annons

Det var sommaren 1361. Danska trupper, ledda av Valdemar Atterdag, landsteg på Gotland. Utanför Visbys ringmur utspelade sig en av medeltidens blodigaste slag. I ”Vetenskapens värld” på SVT i måndags berättade en rad specialister om en ny forskning kring den invasion som blev en vändpunkt i öns politiska och ekonomiska historia. Varför släppte borgerskapet inte in den dåligt utrustade bondehären? Förutom sitt mod och en ren desperation hade gutarna inte mycket att sätta emot de danska styrkorna med tidens modernaste vapen.

Det är dock inte böndernas hjältemod det handlar om när Carl Gustaf Hellqvist 1892 målar brandskattningen av Visby. Han skildrar en episod som enligt nya rön förmodligen aldrig har ägt rum. Tyrannkungen sitter på en tron i den belägrade staden. Hans knektar barrikaderar gatorna. Visbyborna ger upp sina rikedomar. Beskattningen är den förödmjukelse som köper dem fria. Deras hem skonas. I själva verket tycks det vara landsbygden som betalade det högsta priset, medan staden klarade sig lindrigare undan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons