Annons

Smaskig 90-åring som dröjer sig kvar

Minnet av en smak. Sommaren för 90 år sedan började Marabou tillverka choklad i sin då nybyggda fabrik i Sundbyberg. Det dröjde dock till 1950-talet innan Marabou blev ett ledande märke här hemma. SvD Näringsliv gräver sig ned i en stor bit med chokladhistoria.

Publicerad
Foto: CENTRUM FÖR NÄRINGSLIVSHISTORIA

Startskottet för Marabou som namn gick redan våren 1916 då den norska chokladtillverkaren Freia bildade ett svenskt dotterföretag som döptes till just Marabou. Namnet syftade på Freias varumärke, en maraboustork. SvD Näringsliv har tagit hjälp av Centrum för Näringslivshistoria som i sitt arkiv har ett digert material som berättar om svunna tider.

Reklam från Marabou har säkert etsat sig fast i minnet hos många. 1950-talets ”Säg Mmmm...” var en milstolpe och från 1980- talet härstammar ”Smaken man aldrig glömmer”. Reklamen har genom åren väckt stor uppmärksamhet. Tidigt drog bolaget nytta av ljusreklam och målade gavelfasader för att på ett iögonfallande sätt fånga uppmärksamheten hos presumtiva konsumenter.

Eftersom dotterbolaget Marabou föddes mitt under första världskriget tog det tid innan verksamheten kom i gång. Under krigsåren gick det inte att importera kakao, råvaran till choklad. Först på sensommaren 1919, efter krigsslutet, inledde Marabou chokladproduktion i fabriken i Sundbyberg. Fabriken är ritad av den framstående arkitekten Ivar Tengbom, kanske mest känd som skaparen av Konserthuset och Handelshögskolan i Stockholm.

Annons

Mjölkchokladen, som fanns med i produktsortimentet redan från början, fanns inledningsvis hösten 1919 i kakor i två storlekar och kostade 25 respektive 60 öre. En annan variant var rullarna, även de i två storlekar, för 1 respektive 2 kronor. I dagens penningvärde motsvarar den tidens krona 16 kronor och 50 öre – så det var en relativ dyrbar njutning att mumsa i sig choklad. Det förhållandevis höga priset kan ses i skenet av att det direkt efter kriget också var svårt – och därmed kostsamt – att importera kakao.

Det var först i mitten av 1920-talet som chokladkonsumtionen sköt fart, i spåren av en god Sverigekonjunktur. Konkurrensen om mjölkchokladmarknaden var under den första hälften av 1900-talet hård här hemma. Marabou tampades med Cloetta, Mazetti, Thule och Svea. I mitten av 1950-talet hade dock Marabou tagit på sig ledartröjan.

Att lägga till ett Nya framför ett beprövat koncept är veder- taget och så gjorde även Marabou när Nya Marabou Mjölkchoklad började säljas 1956. Smaken sades vara unik – en blandning av kolaarom och traditionell chokladsmak med en balanserad sötma. Konsumenterna tog till sig det nya receptet – försäljningen sköt i höjden under 1956. Bioreklamen gjorde sitt till för att öka chokladsuget. Här fanns affischnamn som skådespelarna Yvonne Lombard och Sture Lagerwall och uttrycket ”Mmm... Marabou” fastnade i medvetandet hos det svenska folket.

I slutet av 1960-talet förändrades företagets logotyp. Storken, som funnits med i diverse skepnader sedan 1919, flaxade iväg. Istället hamnade företagsnamnet Marabou i blickpunkten. Den nya designen, skapad av Sigvard Bernadotte, innehöll tjocka och snirkliga bokstäver. Logotypen lever än idag.

Försäljningssuccén med Marabous chokladkakor, inte minst för mjölkchokladen, gjorde att bolaget i slutet av 1970-talet var redo för nästa steg: export. Kakorna lanserades först i Danmark och i Finland.

Sedan 1993 ingår Marabou i den amerikanska livsmedelsjätten Kraft Foods som i Sverige har flera varumärken som klingar klassiskt svenska, bland annat Gevalia och O´boy. Merparten av lokalerna i Sundbyberg, från 1919, finns kvar, men rymmer nu annan verksamhet.

Annons
Annons
Foto: CENTRUM FÖR NÄRINGSLIVSHISTORIA Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons