BerusadeSmärtan drunknar i en genomblöt fyllefest

Karin Franz Körlof i ”Berusade” på Dramaten Play.
Karin Franz Körlof i ”Berusade” på Dramaten Play. Foto: Hans Malm

Fyllan är en kontaktyta med Gud. Det menar ryssen Ivan Vyrypajev som skrivit en pjäs om hur människan längtar efter sanning och ett rent liv. På Dramaten Play blir stycket vattengympa på akrobatisk nivå.

Under strecket
Publicerad
Christoffer Svensson, Wahid Setihesh, Jakob Urman, Carita Ivanova och Hamadi Khemiri.

Christoffer Svensson, Wahid Setihesh, Jakob Urman, Carita Ivanova och Hamadi Khemiri.

Foto: Hans Malm
Shanti Roney och Nadja Weiss.

Shanti Roney och Nadja Weiss.

Foto: Hans Malm
Annons

Ivan Vyrypajev är en mycket intressant rysk, post-dostojevskijsk dramatiker. Verken ”Illusioner” och ”Omfamningar” har förut blivit iscensatta på Teater Galeasen, en perfekt plats för dessa liksom ”skitiga” pjäser om unga människor som tappat fotfästet: ekonomiskt, psykiskt och existentiellt. Dramaten ger nu ännu en text av Vyrypajev på Dramaten Play: ett drygt två timmar långt drama om skitfulla människor som en regnig natt med ruset som hjälp försöker förstå och sluddrigt formulera sin livsångest och skräcken inför döden.

”Berusade” är ett slags katekes, alla scener innehåller levnadsregler och maximer: Vi är alla Guds leksaker. Gud kommer att ställa oss till svars för vart ord vi yttrar. Meningen med livet är kärlek. Frihet är att förstå att vi inte har egna val... Vyrypajev har skrivit en text som växlar fritt mellan mysteriespel och moralitet där han verkar mena att ruset är ett tillstånd och en kontaktyta, bortom det civilisatoriska, där vi faktiskt kan höra allt det Gud ständigt viskar till oss.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons