Annons

Smarta suven som kan stjäla kunder från VW

Redan innan någon sett bilen i verkligheten och än mindre hunnit provköra den hade de svenska handlarna sålt över tusen Skoda Kodiaq. Efter att ha kört ett av de första exemplaren som kom till Sverige förstår jag varför.

Under strecket
Publicerad

Att det är en Skoda går inte att ta miste på. Kodiaq är stor som en kodiakbjörn på hjul.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Skoda klår alla konkurrenter i klassen när det gäller bagageutrymme. Här ryms över två k­ubikmeter.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Enkel och funktionell förarplats. Inget digitalt överflöd.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT

Stor och stilren. Nya Skoda Kodiaq behöver inte skämmas någonstans.

Foto: Pontus Lundahl/TT

En mjuk list fälls ut när dörrarna öppnas för att skydda både den egna bilen och andras b­ilar när det är trångt.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Robert Collin
Foto: Rolf Gildenlöw

Att det är en Skoda går inte att ta miste på. Kodiaq är stor som en kodiakbjörn på hjul.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Att det är en Skoda går inte att ta miste på. Kodiaq är stor som en kodiakbjörn på hjul.
Att det är en Skoda går inte att ta miste på. Kodiaq är stor som en kodiakbjörn på hjul. Foto: Pontus Lundahl/TT

Skoda Kodiaq är sist ut i den suv-trio som VW-koncernen bygger på samma plattform och med samma drivlinor. Volkswagens egna T­iguan var först och några m­ånader s­enare, i höstas, kom spanska Seat Ateca, som dock byggs i samma tjeckiska fabrik som Kodiaq.

Annons
Annons
Annons