X
Annons
X
Recension

Farliga förbindelser Smart spel med sex och könsroller

Med ”Farliga förbindelser” iscensätter Ada Berger en sluten, socialt kodad värld för destruktiva libertinlekar. Malmö stadsteaters ensemble dansar och leker stiliserat i detta spel om frihet och könsmakt.

Erik Olsson, Linn Mildehav och Susanne Karlsson i ”Farliga förbindelser”. Foto: Emmalisa Pauly

I en scen av ”Farliga förbindelser” förklarar den i erotiska erövringar erfarna Markisinnan de Merteuil för tonåriga novisen Cécile, att om hon bara är gift kan hon göra ”det” med hur många hon vill. Och i alla möjliga positioner. Merteuil visar med brett öppnade armar för den storögda livsdebutanten hur stort handlingsutrymme en kvinna har. Men vid närmare eftertanke drar markisinnan ihop armarna och visar att kvinnans frihet ligger inklämd i nypan mellan tummen och pekfingret.

Man får säga att Susanne Karlssons markisinna tar hand om detta minimala utrymme på ett kreativt sätt. I den slutna värld som Daniel Åkerström-Steen har avgränsat med gammelrosa sammetsridåer och gjort till (sexuellt) lekrum med mjukt heltäckande matta regerar Merteuil. Hon har inte bara gjort sig själv till en strålande självständig konstruktion, utan iscensätter sin omgivning.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X