Små hotell utmanas på snabbt växande marknad

I stenhård konkurrens är fingertoppskänsla och läge allt för att klara sig som mindre familjeägt hotell. Hotell Freys i centrala Stockholm ser både nackdelar och fördelar med hur internet har påverkat en hel bransch.

Under strecket
Publicerad
Niklas Läck, vd och ägare till Freys Gruppen, som driver två mindre hotell i centrala Stockholm.

Niklas Läck, vd och ägare till Freys Gruppen, som driver två mindre hotell i centrala Stockholm.

Foto: Lars Pehrson
Droskverksamheten Freys hyrverk med anor från 1890-talet.

Droskverksamheten Freys hyrverk med anor från 1890-talet.

Foto: Lars Pehrson
Det familjeägda bolaget har funnits sedan 1978.

Det familjeägda bolaget har funnits sedan 1978.

Foto: Lars Pehrson
Freys Hotel öppnade på Bryggargatan 1989.

Freys Hotel öppnade på Bryggargatan 1989.

Foto: Lars Pehrson
Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Från vänster: front office manager Andreas Sandgren, marknadschef Sara Johansson, ägare och vd Niklas Läck.

Från vänster: front office manager Andreas Sandgren, marknadschef Sara Johansson, ägare och vd Niklas Läck.

Foto: Lars Pehrson
Annons

En svartvit fototapet av en häst med droska ger det första intrycket. Två damer i tunna dunjackor på väg att checka in lyser upp när receptionisten tilltalar dem på tyska. Scenen visar sig signifikativ för hotell Freys sätt att möta konkurrensen på Stockholms hotellmarknad: centralt, anrikt och familjärt.

– Vårt koncept är att inte ha något koncept, säger Niklas Läck, vd och ägare till Freys Gruppen, som driver två mindre hotell i centrala Stockholm.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons