Klara Kristalova, ”Sången om allt”"Små dramer när nya varelser intar Eldhs ateljé

Klara Kristalova, ”En gammal vän”, 2020.
Klara Kristalova, ”En gammal vän”, 2020. Foto: Urban Jörén

En mus har satt sig på en stol mellan klassicistiska statyer. En insektsflicka har flugit in bland porträttbysterna. Lurigt utplacerade bjuder Klara Kristalovas verk in till en upptäcktsfärd i Carl Eldhs ateljé.

Under strecket
Publicerad
Klara Kristalova, ”Fågelhamn”, 2021.

Klara Kristalova, ”Fågelhamn”, 2021.

Foto: Urban Jörén
Klara Kristalova, ”Björken”, 2020.

Klara Kristalova, ”Björken”, 2020.

Foto: Urban Jörén
Klara Kristalova, ”Jag ser allt”, 2020.

Klara Kristalova, ”Jag ser allt”, 2020.

Foto: Urban Jörén
Klara Kristalova, ”April”, 2020.

Klara Kristalova, ”April”, 2020.

Foto: Urban Jörén
Annons

Det har länge varit populärt att iscensätta möten mellan konstnärer ur olika generationer. Det är en svår konst. Ofta blir det likt talesättet om två skepp som mötas i natten: konstnärskapen visas parallellt utan att något samtal uppstår, bara krystade försök av en curator att hitta och formulera beröringspunkter.

Så var det, för att ta ett närliggande exempel, när Bella Runes abstrakta trådskulpturer förra året visades på Carl Eldhs ateljémuseum. Konstnärskapen låg för långt ifrån varandra, det hjälpte inte ens att Bella Rune bildligt talat kapat vänsterarmen på Carl Eldhs Strindbergsskulptur i Tegnérlunden och gjort ett eget verk av det.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons