Slutsponsrat i SVT

SVT måste bli mer oberoende och sluta snegla på de kommersiella konkurrenterna, säger kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth i ett tal till tv-branschen. Detta kan betyda att det snart är slut med produktplacering och sponsrade idrottssändningar i public service-kana­lerna.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth vill bevara de statliga mediebolagens oberoende.

Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth vill bevara de statliga mediebolagens oberoende.

Foto: LEIF R JANSSON/SCANPIX
Annons

På ett branschseminarium om ”framtiden för tv” i förra veckan höll kulturministern ett tal om vilka nya villkor som ska gälla för public service-bolagen från 2014, då den nya tillståndsperioden inleds. Hon meddelade att kulturdepartementet redan nu har börjat arbeta på direktiven som ska ligga till grund för en ny public service-utredning.

Några frågor som ska ses över är medeltilldelning, radio- och tv-avgiften, uppdraget att spegla hela landet, den tekniska utvecklingen för radio samt momsen. Det kanske viktigaste för Lena Adelsohn-Liljeroth är bevarandet av de statliga mediebolagens oberoende. ”Publikens förtroende vårdas bäst om programverksamheten alltid kännetecknas av oberoende.”

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons