Annons

Linda Bakkman:Sluta prata om trend – ”vego” är nya normala

Tofu kan ersätta kött, menar Linda Bakkman. Vegorörelsen har fått ett nytt affischnamn i Arnold Schwarzenegger.  Illustration: Thomas Molén
Tofu kan ersätta kött, menar Linda Bakkman. Vegorörelsen har fått ett nytt affischnamn i Arnold Schwarzenegger. Illustration: Thomas Molén Foto: TT

Havredrycken fortsätter sitt segertåg, Ikea utvecklar vegetariska köttbullar och en pro-vegansk dokumentär gör succé på Netflix. Har ”vegotrenden” gått in i en intensivare fas, eller pågår det en revolution?

Under strecket
Publicerad

Att välja det vegetariska alternativet på lunchmenyn har på några år gått från en radikal handling till något de flesta av oss gör i olika utsträckning. I dag är det snarare den som av hävd och tradition kräver kött till samtliga måltider som sticker ut. Sannolikt beror attitydförändringen till stor del på all ny kunskap – om miljökonsekvenser, hälsa och djurhållning – men också på ett ökat utbud av vegetariska produkter.

Vego handlar inte längre bara om baljväxter, grönsaker och energifattig sallad. Tofu, tempeh, quorn och seitan – försäljningen av vegoprodukter ökar lavinartat. Ica har i princip fördubblat försäljningen av flera produkter på bara ett år och lanserar under 2019 inte färre än 50 egna varor inom det vegetariska sortimentet. Per Strömberg, vd för matvarujätten, spår i en intervju med SvD att om dagens tillväxt håller i sig så är vegosegmentet 2025 lika stort som kyckling. År 2030 är det i nivå med köttet.

Annons
Annons
Annons