Annons
X
Annons
X

Slussen kan bli valfråga 2014

SLAGET OM SLUSSEN. Socialdemokraterna i Stockholms stad vill riva upp den nya detaljplanen för Slussen om partiet vinner ­nästa val. Nu råder fullt politiskt krig och Slussen kan bli en valfråga 2014.

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) och oppositionsborgarrådet Tomas Rudn (S) pekar åt olika håll i frågan om slussens framtid. ”Man måste sätta ner foten någon gång”, säger Hamilton. ”Slussen får inte blir fel”, säger Rudin som underkänner dent nya detaljplaneförslaget från i våras.

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) och oppositionsborgarrådet Tomas Rudn (S) pekar åt olika håll i frågan om slussens framtid. ”Man måste sätta ner foten någon gång”, säger Hamilton. ”Slussen får inte blir fel”, säger Rudin som underkänner dent nya detaljplaneförslaget från i våras. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN, INGVAR KARMHED

Oppositionsborgarrådet Tomas Rudin (S) och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) pekar nu åt helt olika håll i frågan om Slussens framtid.

I onsdags beslutade Socialdemokraterna att underkänna det nya detaljplaneförslaget som ställdes ut i våras. I stället vill partiet börja om – och bjuder in sina medlemmar till ett helt nytt visionsarbete om framtidens Slussen.

– Slussen får inte bli fel. Den är en så viktig del av landets huvudstad att vi vill ta fram visioner från gräsrotsnivå, säger Tomas Rudin.

Annons
X

Bland annat kräver S att det fria panoramat från Södermalmstorg över Riddarfjärden, Gamla stan och Strömmen värnas bättre. Samt att planen ska ge plats för mer kulturverksamheter, att trafiken till Gamla stan inte ökar och att den nya Slussen förbereds för en framtida t-banelinje till Nacka.

Det sista innebär så stora planändringar att projektet skulle fördröjas i flera år.

S:s omsvängning har väckt bestörtning i Stockholms borgerliga alliansledning – som anklagar S för ”populism”.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Slussen har debatterats sedan 1992, och allianspolitikerna menar att det nu är färdigdiskuterat. De har till exempel tackat nej till att medverka i den kritiska Café Blom-gruppens diskussionsafton om ett vackrare och miljövänligare Slussen som Moderna museets chef Daniel Birnbaum står värd för i morgon kväll.

    – För oss handlar det om ledarskap. Man måste sätta ner foten någon gång. Slussen håller på att falla sönder, och nu måste tidtabellen för den nya detaljplanen hållas så att bygget kommer igång under den här mandatperioden, förklarar Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton (M).

    Redan i juni 2010 klubbade fullmäktige den trafiklösning som detaljplaneförslaget vilar på. Då fanns den breda politiska uppslutningen. Parallellt med det upprättade Stockholms stad också en kommunikationsplan för att ”proaktivt” skapa ”förtroende och acceptans för projektet” och ”förhindra motstridiga bilder”.

    Fram till Socialdemokraternas plötsliga omsvängning formulerades den vassaste kritiken bara av fria grupper.

    På egen hand har till exempel Bevara Slussen-aktivister granskat allmänhetens brev efter vårens utställning av detaljplanen, och funnit att över 4 000 är negativa, medan bara ett tiotal är klart positiva, en information som Stockholms stad inte fört ut. Enligt kommunikationschefen Mats Freij var brevskörden inte anmärkningsvärt stor.

    I början av sommaren varnade Skönhetsrådet ytterligare en gång för Slussens nya utformning, särskilt om att vägbron ner mot Gamla stan blir för stor. Därtill presenterade Konstakademien ett modifierat motförslag med ett designmuseum och ungdomskulturhus i stället för galleria, något som vann gehör hos en rad artister, från Robyn och Rikard Wolff till Gösta Ekman.

    –Hade jag majoritet i Stockholms stadshus, skulle jag vara väldigt försiktig med att gå vidare med det liggande detaljplaneförslaget, säger nu oppositionsborgarrådet Tomas Rudin.

    I den socialdemokratiska kalkylen ingår att detaljplanen, om den klubbas, blir överklagad med upp till ett par års försening som följd.

    –Slussen kan bli valfråga 2014, säger Tomas Rudin som inte utesluter att detaljplanen rivs upp.

    Just för att en ny trafikkarusell och mötesplats mitt i Stockholms hjärta är ett så stort byggprojekt att det måste pågå under flera mandatperioder har Stadshusalliansen velat ha uppslutning från alla partier.

    Är det inte stor risk att börja bygga Nya Slussen utan stöd av det största oppositionspartiet?

    – Den största risken tar nog Socialdemokraterna själva som kommer att dra på sig en översvämningsdebatt om det blir förseningar, svarar Ulla Hamilton, som hävdar att en snar byggstart är nödvändig för att öka avtappningen från Riddarfjärden.

    Det är alltså inte bara stadens skönhetsvärden och trafik utan också klimatförändringarna som nu återkommer som slagträ om Slussen.

    Men inte heller det liggande förslaget till Nya Slussen beaktar framtidens vattennivåer tillräckligt, hävdar bland andra Klas Cederwall, professor emeritus vid Vattenbyggnad på KTH, i en debattartikel i lördagens SvD.

    Även Samfundet S:t Erik ställer sig i artikeln bakom att dagens t-bana över Slussen borde sänkas ned i en säker tunnel i stället för att i senare skeden behöva höjas, en idé som skulle medge att hela Slussen ritades om på ett vackrare vis.

    Efter Socialdemokraternas avhopp hoppas Stadshusalliansen på Miljöpartiet som det ”ansvarstagande” oppositionspartiet för att kunna besluta om detaljplanen med så bred majoritet som möjligt.

    MP:s trafiksamordnare Mats Lindqvist menar att flera problem, till exempel t-banan vid Gamla stan och behovet av nya vattendämmor får lösas successivt. Nya Slussen ska dock planeras för att hålla i hundra år, och MP tar slutlig ställning först i nästa vecka.

    Annons
    Annons
    X

    Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) och oppositionsborgarrådet Tomas Rudn (S) pekar åt olika håll i frågan om slussens framtid. ”Man måste sätta ner foten någon gång”, säger Hamilton. ”Slussen får inte blir fel”, säger Rudin som underkänner dent nya detaljplaneförslaget från i våras.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN, INGVAR KARMHED Bild 1 av 3

    Stockholms stads förslag till nya Slussen.

    Foto: PÄR ELIAESON / ARKITEKTURTIDSKRIFTEN KRITIK Bild 2 av 3

    Konstakademins förslag till nya Slussen, med formgivaren Jonas Bolin.

    Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X