Annons

Eva Eriksson:Slussen hyllades för modernism och stilfullhet

När Slussen efter ­decennier av utredande invigdes 1935 ansågs klöverbladssystemets trafiklösning ­revolutionerande. Det nya bygget förenade folkhemsidealets funktion med Katarina­hissens och KF-husets estetik och ändrade stadsrummet helt.

Under strecket
Publicerad
Trafikföringen i Slussen 1935 (norr är till vänster).
Trafikföringen i Slussen 1935 (norr är till vänster). Foto: Stockholms gatukontor

Den 15 oktober 1935 invigdes den nya Slussen med smattrande fanfarer, högtidstal och mängder av flaggor. Ett hav av människor, omkring 15000 enligt pressen, hade tagit plats längs ramper, kajer och vindlande körvägar. På slaget två rullade de kungliga bilarna upp till ”södra stadshuset” (nuvarande Stadsmuseet), där en utställning om Slussens historia visades, därefter fick kungen med sin svit provåka runt i trafikmaskinen, innan invigningsceremonierna tog vid.

Trafikföringen i Slussen 1935 (norr är till vänster).

Foto: Stockholms gatukontor Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons