Annons

SL:s tidspress gav guldkontrakt

SL:s styrelse var tidspressad när den beslutade om trafiken på Spårväg City – som även kallas NK-expressen – genom en direktupphandling utan konkurrens. Trafiken blev en dyr affär för SL, men en lysande uppgörelse för Stockholms spårvägar. Hittills har resenärerna svikit, och kostnaderna per passagerare är 95 kronor mot 8 kronor i tunnelbanan.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Spårväg City har blivit en dyr affär för SL. Varje passagerare som åker med tågen – som även kallas NK-expressen – kostar 95 kronor mot 8 kronor för tunnelbaneresenärerna.

Foto: GUNNAR LUNDMARK Bild 1 av 1

Spårväg City har blivit en dyr affär för SL. Varje passagerare som åker med tågen – som även kallas NK-expressen – kostar 95 kronor mot 8 kronor för tunnelbaneresenärerna.

Foto: GUNNAR LUNDMARK Bild 1 av 1
Spårväg City har blivit en dyr affär för SL. Varje passagerare som åker med tågen – som även kallas NK-expressen – kostar 95 kronor mot 8 kronor för tunnelbaneresenärerna.
Spårväg City har blivit en dyr affär för SL. Varje passagerare som åker med tågen – som även kallas NK-expressen – kostar 95 kronor mot 8 kronor för tunnelbaneresenärerna. Foto: GUNNAR LUNDMARK

När SL:s styrelse fattade beslut om trafiken på den nya spårvägen till Djurgården i februari 2010 var det bråttom att få ett avtal på plats. Ännu låg ingen räls på Hamngatan, och byggbodarna skulle vara borta senast den 10 juni, i tid till kronprinsessans bröllop. SL beslutade att direktupphandla trafiken, efter analysen att bara en aktör på marknaden kunde klara uppdraget: Stockholms spårvägar, ett företag med en handfull anställda, som hittills på ideell basis kört museispårvagnarna till Djurgården.

Annons
Annons
Annons