X
Annons
X

SL:s okända motpart i miljardaffär – skandalbank

SvD AVSLÖJAR | I 18 år har SL hållit hemligt vem som var motpart i miljardaffären runt de blåa tunnelbanevagnarna. Nu kan SvD avslöja att en amerikansk skandalbank, där flera toppar fällts för miljardbedrägerier, hade en central roll. Med tystnadskrav och ett invecklat hyravtal skulle både SL och banken nå fördelaktiga skatteeffekter.

De äldre blåa vagnarna är ett bekant inslag i Stockholms tunnelbana. Sedan de började rulla i mitten på 1980-talet har miljontals människor färdats i dem. I dag körs de både på den röda och den blåa linjen.

Men vagnarna bär på en berättelse som är okänd för alla som reser med dem.

SvD har granskat en affär där 88 äldre tunnelbanevagnar ingick i ett avancerat skatteupplägg med hemliga affärspartners.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 5

Biträdande förvaltningschef på trafikförvaltningen Sara Catoni och tillförordnade utvecklingsdirektören Gunnel Forsberg vill inte berätta vilka myndigheten gjort affärer med i USA. Då kan de hamna i amerikansk domstol, hävdar de.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 5

I ett enda av hundratals dokument som handlar om affären med tunnelbana och pendeltåg dyker namnet upp hos landstingsägda Transitio.

Bild 3 av 5

Riskeras skattebetalarnas pengar om landstinget berättar namnen på vem de gör affärer med? Myndigheten hävdar att den kan stämmas i amerikansk domstol om så sker.

Foto: Malin Hoelstad Bild 4 av 5

Affärerna med de amerikanska motparterna är mycket komplexa. Ett landstingsägt bolag hyr ut tunnelbanevagnar till en partner i USA, som återhyr, i en så kallad ”lease-leaseback”, eller ”LILO”, lease-in-lease out.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X