Annons

SL:s föråldrade elsystem hindrar nya t-banetågen

Den nya C30-vagnen har testats på röda linjen och ska enligt Region Stockholms trafikförvaltning kunna köras i ordinarie trafik inom några veckor.
Den nya C30-vagnen har testats på röda linjen och ska enligt Region Stockholms trafikförvaltning kunna köras i ordinarie trafik inom några veckor. Foto: Bombardier

Region Stockholms miljardinvestering i C30 skulle modernisera tunnelbanan. Men tre år efter att det första nya tåget levererades vet regionen ännu inte när tågen kan användas fullt ut i ordinarie trafik.

”Det är för tidigt att svara på det”, säger Elin Lindström på trafikförvaltningens pressavdelning.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Trafikregionråd Kristoffer Tamsons är politiskt ansvarig för upprustningen av den röda linjen. Han hoppas att de nya C30-tågen på sikt ska kunna köras även på blå och grön linje.

Foto: Simon Rehnström

C30-tågen består av två 70 meter långa vagnar. Föregångaren C20 består av tre vagnar. C30 har en annan planlösning invändigt med flera dörrar och säten längs sidorna.

Foto: Bombardier

Johan Sjöholm, projektledare för C30 på Region Stockholms Trafikförvaltning.

Foto: Trafikförvaltningen

Den 11 augusti 2020 var en stor dag i historien för SL, Region Stockholms helägda aktiebolag. Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) stod utanför Liljeholmens tunnelbanestation och skulle snart följa med på den första reguljära turen för SL:s nya tåg, C30.

– Det är första gången på över 20 år som detta sker, sa Tamsons till tidningen Mitti.

Annons
Annons
Annons