Sladdlös hybrid med fransk flärd

Renault Clio E-Tech har såväl miljöklok teknik som körglädje.
Renault Clio E-Tech har såväl miljöklok teknik som körglädje. Foto: Ia Wadendal

Nya Renault Clio E-Tech har både låga utsläpp och låg snittförbrukning. Men någon klimatbonus får den inte. Det är synd eftersom den här pigga lilla bilen har såväl miljöklok teknik som körglädje. Priset är det enda som ger upphov till tvekan.

Under strecket
Publicerad
Renault Clio E-Tech drivs av en bensinmotor och två elmotorer. I den andra änden av bilen finns bagageutrymmet som sväljer 300 liter och har bra djup.

Renault Clio E-Tech drivs av en bensinmotor och två elmotorer. I den andra änden av bilen finns bagageutrymmet som sväljer 300 liter och har bra djup.

Foto: Ia Wadendal
Tekniken i växellådan är hämtad från motorsporten och Renaults formel 1-bilar, där den är till för att minska ryckigheten vid växlingar

Tekniken i växellådan är hämtad från motorsporten och Renaults formel 1-bilar, där den är till för att minska ryckigheten vid växlingar

Foto: Ia Wadendal
Clio E-Tech har en riktigt bra standardutrustning.

Clio E-Tech har en riktigt bra standardutrustning.

Foto: Ia Wadendal
Den interiöra designen har riktig fransk flärd och det är bekvämt att sitta i nya Clio

Den interiöra designen har riktig fransk flärd och det är bekvämt att sitta i nya Clio

Foto: Ia Wadendal
Toyota
Foto: Toyota
Simon Hamelius/Kia / KIA Motors Sweden AB
Foto: Simon Hamelius/Kia / KIA Motors Sweden AB
Annons

Efter några års provkörningar av elbilar och hybrider är den tysta avfärden inte längre något överraskande inslag. Men det är fortfarande en skön känsla att glida iväg ljudlöst och nästan utsläppsfritt. Det går att göra i fullhybriden Clio E-Tech som dessutom är riktigt kvick i kurvorna. Den här bilen startar alltid på el och kan köras upp till 75 kilometer i timmen enbart på ström. Koldioxidutsläppet ligger på 98 gram per kilometer – så för ett antal år sedan när miljöbilspremien fanns hade den blivit godkänd. Men som klimatbonusbil platsar den alltså inte.

Nya Clio E-Tech Hybrid är en fullhybrid, vilket innebär att såväl bensin- och elmotorer som bromskraftåtervinning samverkar för att bilen ska kunna drivas så mycket som möjligt på ström när det behövs. Det här är en teknik som innebär att bilen självladdas under körningen, bland annat genom att batteriet får ny kräm när farten minskar och när din fot trycker på bromspedalen. Långa besvärliga laddkablar och väntan vid stolpen som ska fylla på med ström till batteriet slipper man alltså.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons