Annons

Per Gudmundson:Skyll inte på Mikael Persbrandt

Ur reklam för bet365.com.
Ur reklam för bet365.com. Foto: bet365
Publicerad

Skådespelaren Mikael Persbrandt gör det. Tv-duon Filip och Fredrik gör det. Fotbollsstjärnor som Zlatan Ibrahimovic och Henke Larsson gör det. Spelreklamen finns numera överallt. På drygt ett decennium har reklamköpen ökat med mer än 500 procent. Bara mellan 2016 och 2017 steg investeringarna i spelreklam med 43 procent till 5,5 miljarder kronor, enligt en mätning från Kantar Sifo.

Men det finns också en växande rörelse som säger nej. Skidåkaren Charlotte Kalla vägrar att låta sig sponsras, liksom Hanna Öberg, bägge med hänvisning till oron för ett utbrett spelmissbruk. Fotbollstidskriften Offside tackar numera nej till annonspengar från spelbolagen – ett beslut som mötts av jubel, inte minst av journalistkollegor.

Annons
Annons
Annons