”Skyll inte matsvinnet på konsumenterna”

Varje år kastas miljontals ton fullt ätbar mat i Sverige. Den större delen av svinnet sker i livsmedelsproduktionen, men staten och livsmedelsindustrin väljer att svartmåla konsumenterna i stället för att ta tag i det verkliga problemet, skriver journalisten Andreas Jakobsson.

Under strecket
Publicerad
Ungefär en tredjedel av den totala matproduktionen blir svinn, men det mesta sker inte i hemmen utan i andra led, skriver journalisten Andreas Jakobsson.

Ungefär en tredjedel av den totala matproduktionen blir svinn, men det mesta sker inte i hemmen utan i andra led, skriver journalisten Andreas Jakobsson.

Foto: Lena Granefelt, Fredrik Sandberg/TT
Annons

I år har kampen mot matsvinn tagit fart i form av en rad kampanjer. Den gemensamma nämnaren för de flesta är att de initieras av företag och skjuter över ansvaret till konsumenterna. Ikea satsar på webb-tv där konsumenter ska lära sig att tolka produkternas bäst före-datum, Fazer Food jobbar för att minska matsvinnet i skolbespisningar. På baksidan av Lidls mjölkpaket kör man just nu en kampanj och skriver bland annat: ”Helt kort vill vi bara säga: Bäst före-datum är inte samma sak som släng varan-datum. Titta, lukta och smaka innan du väljer att slänga maten. Förvara maten kallt. Köp inte mer än du hinner äta.”

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons