X
Annons
X

”Skyll inte matsvinnet på konsumenterna”

Varje år kastas miljontals ton fullt ätbar mat i Sverige. Den större delen av svinnet sker i livsmedelsproduktionen, men staten och livsmedelsindustrin väljer att svartmåla konsumenterna i stället för att ta tag i det verkliga problemet, skriver journalisten Andreas Jakobsson.

Ungefär en tredjedel av den totala matproduktionen blir svinn, men det mesta sker inte i hemmen utan i andra led, skriver journalisten Andreas Jakobsson.
Ungefär en tredjedel av den totala matproduktionen blir svinn, men det mesta sker inte i hemmen utan i andra led, skriver journalisten Andreas Jakobsson. Foto: Lena Granefelt, Fredrik Sandberg/TT

I år har kampen mot matsvinn tagit fart i form av en rad kampanjer. Den gemensamma nämnaren för de flesta är att de initieras av företag och skjuter över ansvaret till konsumenterna. Ikea satsar på webb-tv där konsumenter ska lära sig att tolka produkternas bäst före-datum, Fazer Food jobbar för att minska matsvinnet i skolbespisningar. På baksidan av Lidls mjölkpaket kör man just nu en kampanj och skriver bland annat: "Helt kort vill vi bara säga: Bäst före-datum är inte samma sak som släng varan-datum. Titta, lukta och smaka innan du väljer att slänga maten. Förvara maten kallt. Köp inte mer än du hinner äta."

Ungefär en tredjedel av den totala matproduktionen blir svinn, men det mesta sker inte i hemmen utan i andra led, skriver journalisten Andreas Jakobsson.

Foto: Lena Granefelt, Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X