Annons

Maria Miesenberger, ”Unfold””Skulpturens tvetydighet gör den så drabbande”

Maria Miesenberger, ”Leap of faith (getting over), 2018. Rostfritt stål, rostiga stålpelare.
Maria Miesenberger, ”Leap of faith (getting over), 2018. Rostfritt stål, rostiga stålpelare. Foto: Anna Bohman Gallery

Kroppen och dess känslighet inför den egna tillvaron har länge varit ett centralt tema i Maria Miesenbergers konst. Den pågående utställningen ”Unfold” som visar flera av hennes skulpturer från de senaste åren är inget undantag.

Under strecket
Publicerad

Maria Miesenberger, ”Memory unfold (crossing over), 2019, i samarbete med Märta Måås-Fjätterström. Röllakan med inslag av flossa I relief.

Foto: Anna Bohman GalleryBild 1 av 3

Maria Miesenberger, ”Reflection on the presence of time”, 2013/2019. Patinerad brons.

Foto: Anna Bohman GalleryBild 2 av 3

Maria Miesenberger, ”Unfold (shadow in three parts)”, 2018/2019. Rostfritt stål.

Foto: Anna Bohman GalleryBild 3 av 3

Maria Miesenbergers nya utställning, hennes första på Anna Bohman Gallery, är fint sammanhållen och uppdelad i tre scener. Men den börjar med en prolog utomhus vid ingången där det står två bänkskulpturer med titeln ”Glömma gömma”. Precis som de andra verken i serien ”Unfold” har de tunna barnkropparna som gömmer sig under bänkarna ett veckat mönster inspirerat av en inte helt utfälld solfjäder.

I det första gallerirummet står en byst eller rättare sagt en tredelad skuggskulptur ”Unfold (Shadow in three parts)” framför mattan ”Memory unfold (Crossing over)” som vävts hos Märta Måås-Fjetterström i Båstad. Man skulle kunna se den stora röllakansväven med flossainslag som allt från en stor drömfångare till en stiliserad bild av det kvinnliga könet eller något mer abstrakt.

Annons
Annons
Annons