Recension

Roy Andersson: Om detta att vara människaSkulden central i ny Roy Andersson-utställning

”Gråtande par som just sett bilder från Auschwitz”.
”Gråtande par som just sett bilder från Auschwitz”. Foto: Matilda Rahm

Den första heltäckande Roy Andersson-utställningen kokar pedagogiskt ner filmarens återkommande tematik – kärlek, skuld och social hierarki. Kanske kan detta bli en återkomst för regissören som debattör.

Under strecket
Publicerad
Roy Andersson.

Roy Andersson.

Foto: Staffan Löwstedt
Matilda Rahm
Foto: Matilda Rahm
Matilda Rahm
Foto: Matilda Rahm
Matilda Rahm
Foto: Matilda Rahm
Annons

”Man är ju bara människa … man gör så gott man kan … kämpar för att få lite mat på bordet och ha lite roligt” klagar möbelhandlaren Kalle (Lars Nordh) i ”Sånger från andra våningen” (2000), Roy Anderssons långfilmscomeback som cementerade hans status som en av Sveriges, och världens, tyngsta regissörer – och introducerade den svenska biopubliken för det unika bildspråk han slipat på under sina 25 år i exil som reklammakare.

Kalle är sotig i ansiktet efter att ha försökt bränna ner sin butik för att få ut försäkringspengar. På gatan utanför råder en undertryckt undergångsstämning: det är inte bara Kalles butik som brunnit ner; hela det svenska folkhemmet står i lågor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons