Skruvhålen passade – Slussenbron är på plats

Att bygga en bro i Kina och sedan montera den i skruvhål som borrats i Stockholm är ingenting för den som tycker att "lite snett också är rakt". När den nya bron vid Slussen nu kommit på plats har mätning och millimeterpassning varit helt avgörande.

Under strecket
Beatrice Nordensson / TT
Publicerad
Den över 3 000 ton tunga bron som ska förbinda Södermalm och Gamla stan anlände till Stockholm på båt från Kina den 11 mars. Sedan dess har det arbetats hårt och noggrant för att få in stålkonstruktionen på sin exakta och slutliga plats.

Den över 3 000 ton tunga bron som ska förbinda Södermalm och Gamla stan anlände till Stockholm på båt från Kina den 11 mars. Sedan dess har det arbetats hårt och noggrant för att få in stålkonstruktionen på sin exakta och slutliga plats.

Foto: Ali Lorestani/TT
Noggranna mätningar har varit avgörande för att få den stora bron att passa på sin plats.

Noggranna mätningar har varit avgörande för att få den stora bron att passa på sin plats.

Foto: Ali Lorestani/TT
Nu pågår några sista finjusteringar, bland annat för att få de lager på plats som möjliggör för bron att röra sig beroende på utomhustemperaturen. När det är varmt växer bron och när det är kallt krymper den.

Nu pågår några sista finjusteringar, bland annat för att få de lager på plats som möjliggör för bron att röra sig beroende på utomhustemperaturen. När det är varmt växer bron och när det är kallt krymper den.

Foto: Ali Lorestani/TT
Annons

Den över 3 000 ton tunga bron som ska förbinda Södermalm och Gamla stan anlände till Stockholm på båt från Kina den 11 mars. Sedan dess har det arbetats hårt och noggrant för att få in stålkonstruktionen på sin exakta och slutliga plats.

Först drogs bron ungefärligt, på en decimeter när, på plats av bogserbåtar med grova vajervinschar. Men därefter blev det mer precisionsarbete.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons