Kejsarens nya kläderSkruvad trendspaning hotar spränga skärmen

Erik Olsson (Kejsaren) i ”Kejsarens nya kläder” på Malmö stadsteater.
Erik Olsson (Kejsaren) i ”Kejsarens nya kläder” på Malmö stadsteater. Foto: Emmalisa Pauly

I en samtid där vi försöker navigera i de sociala mediernas snabba kastvindar känns ”Kejsarens nya kläder” som en aktuell tidsspegel. I synnerhet när Unga Malmö stadsteater tolkar sagan online.

Under strecket
Publicerad

Magdi Saleh och Sandra Stojiljkovic.

Foto: Emmalisa Pauly

Arina Katchinskaia med spegel och Erik Olsson på tronen.

Foto: Emmalisa Pauly
Annons

Den unge teaterregissören Viktor Tjerneld och sagoberättaren HC Andersen har några saker gemensamt: båda har blick för det ihåligt löjeväckande i samtida societetskultur, och båda förmår skildra våra självbedrägerier med humor och till synes lättsam svärta.

När Viktor Tjerneld nu bearbetar och iscensätter HC Andersens berömda saga ”Kejsarens nya kläder” för Unga Malmö stadsteater är det inte alls med ett nostalgiskt ”det var en gång…”. Nej, här står kejsaren i centrum för en surrande värld av spekulativt uppskruvade influencers och ängsliga ja-sägare som är rädda att avvika från rådande moden, normer och trender.

Annons
Annons
Annons