Annons

Sara L Bränström:H&M:s val: Skruva på affärsmodell – eller dö

H&M:s totala försäljning ökade med 6 procent i måndagens rapport.
H&M:s totala försäljning ökade med 6 procent i måndagens rapport. Foto: Tijana Martin/TT

Positiva försäljningssiffror ger H&M andrum, men ännu är det för tidigt att ropa faran över. Riskerna i klädhandeln är fortsatt stora och H&M kommer att tvingas fortsätta skruva på sin affärsmodell.

Uppdaterad
Publicerad

Ju fler positiva signaler H&M kommer med desto lättare är det för bolaget att skaka av sig krisstämpeln. Att försäljningen för andra kvartalet steg 6 procent är onekligen positivt och ger dem som redan tidigare i våras konstaterade att utvecklingen har vänt vatten på sin kvarn. Under det första kvartalet i H&M:s brutna räkenskapsår ökade försäljningen med 4 procent, vilket då var i linje med förväntningarna.

Men det finns givetvis en risk att bolaget fortsätter sig att röra sig i sidled. Precis som H&M konstaterar, fortsätter modebranschen att förändras i snabbt takt och många nya utmaningar återstår längs vägen. Konkurrensen kommer att fortsätta vara tuff.

Annons
Annons
Annons
Annons