”Skrämmande slutsatser om muslimer”

Att påstå att Sverige har sig självt att skylla om unga muslimer går och blir IS-soldater, för att vi inte godtagit religionen i politiken är för mig en skrämmande slutsats. Det skriver Elaf Ali, journaliststudent med muslimsk bakgrund.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Elaf Ali

Elaf Ali

Foto: Privat
Annons
Elaf Ali

Elaf Ali

Foto: Privat
Elaf Ali Foto: Privat

REPLIK | ISLAM

Debatten har gått varm om Kaplan och Kahn och nu frågar sig många om vi kan ha muslimer i svensk politik. Självklart kan vi ha vanliga sekulära muslimer som engagerar sig i politiken, men om det är islamister så är det inte möjligt. Religion och politik ska inte sammanblandas. Se bara på situationen i Polen och i Mellanöstern när ledarna är strikt religiösa.

Det är många som uttryckt sin åsikt i frågan. Många har känt sig kränkta av Yasri Kahns handling, eller brist på, medan andra menar att det är det faktum att man hälsar, och inte hur som är det viktiga. Att man i olika länder gnuggar näsor, pussas på kinder och kramas. Och visst är det sant, men då hälsar man likadant på alla, på kvinnor och män och allt där emellan.

Annons
Annons

Men att inte vilja skaka en kvinnas hand kommer från islam, och inte från ett land eller en kultur. Den kommer från islam där män och kvinnor inte är tillåtna att ha kontakt med varandra såvida de inte är gifta. Den kommer från en föreställning där det är fel för män och kvinnor att ha kontakt eftersom man anser att det inte går utan en sexuell kontakt. Man går i skilda klasser i skolan och får inte umgås på fritiden. Samtidigt utesluter man homosexualitet eftersom förbudet enbart gäller olika kön.

Inom islam görs det många skillnader på män och kvinnor. I en rättssal motsvarar en mans vittnesmål två kvinnors. När barn ärver sina föräldrar får sönerna dubbelt så mycket som döttrarna. En muslimsk man får gifta sig med vem han vill och upp till fyra kvinnor, en muslimsk tjej får endast gifta sig med en muslimsk man. Om vi i Sverige ska tolerera att en politiskt aktiv man inte skakar en kvinnas hand för att det är hans fria vilja, så måste vi veta varifrån detta tänk grundar sig i.

Jag läser Shaykh Salahuddin Barakat och Sema Ekinci ordförande och vice ordförande för Islamakademin debattartikel på SvD Debatt 21/4. Låt mig citera: ”Många forskare har fastställt att en bidragande faktor till radikalisering bland ungdomar är att de upplever sig marginaliserade. Rimligtvis bör man vara särskilt aktsam för detta i dessa tider när våldsbejakande grupper som IS letar rekryter på global skala.”

Om jag förstår det rätt menar Salahuddin att man ska få sitta i en svensk regering fast man vägrar skaka hand med kvinnor, och tycker att Sverige annars har sig självt att skylla om dessa personer sedan går och blir IS-soldater, för att vi inte godtog det. Det är för mig en skrämmande slutsats han drar.

Det är oerhört respektlöst att sitta som ordförande för Islamakademin i Sverige och samtidigt säga till statsministern när han följer grundläggande värderingar och utesluter de som inte gör det, att han, medierna och vi andra som reagerat är skyldiga till att folk radikaliseras.

Det är snarare tvärtom. Det är en religiös ledares ansvar att se till att ungdomarna inte radikaliseras genom att berätta att tron är mellan de själva och Gud. Det finns inga ”otrogna”, och gillar man inte samhället man bor i så är det fritt att flytta till ett annat land i världen. Precis som att man inte ska förändra sin partner till någon den inte är, ska man inte heller förändra landet man bor i, till något det inte är. Det bästa med Sverige är friheten att vara fri, inte friheten att utesluta, begränsa och förminska.

Elaf Ali
journaliststudent med muslimsk bakgrund

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons