Annons

Skrämmande resultat – bilbälte i motvind 1968

På Radiohusets parkering 9 december 1968 delar bilkåristen Maj-Britt Grängsjö ut tackkort till de bilister som använder bilbälte och säkerhetsmedvetne Sven Johansson från Lidingö får ett.
På Radiohusets parkering 9 december 1968 delar bilkåristen Maj-Britt Grängsjö ut tackkort till de bilister som använder bilbälte och säkerhetsmedvetne Sven Johansson från Lidingö får ett. Foto: Owe Sjöblom

Säkerhetsbältet är den enskilt viktigaste uppfinningen i bilsäkerhetens historia, ändå var det folkliga motståndet länge stort.

Under strecket
Publicerad

Nästan tio år efter att Volvo som första biltillverkare börjat standardmontera trepunktsbälten är användningen av ingenjör Nils Bohlins uppfinning nu i december 1968 fortfarande låg. En kartläggning av Stockholmsbilisternas bältesvanor visar skrämmande resultat, det finns uppenbarligen en utbredd missuppfattning om att bälten inte gör någon nytta i stadstrafik.

”Det mest anmärkningsvärda vid våra mätningar är kanske ändå konstaterandet att samtliga bilåkande polismän inte använde s-bältena och att förhållandet var detsamma i de flesta trafikskolebilar”, kommenterar Stig Höglund i trafiksäkerhetskommittén.

Annons
Annons
Annons