Annons

Skrämmande resultat – bilbälte i motvind 1968

På Radiohusets parkering 9 december 1968 delar bilkåristen Maj-Britt Grängsjö ut tackkort till de bilister som använder bilbälte och säkerhetsmedvetne Sven Johansson från Lidingö får ett.
På Radiohusets parkering 9 december 1968 delar bilkåristen Maj-Britt Grängsjö ut tackkort till de bilister som använder bilbälte och säkerhetsmedvetne Sven Johansson från Lidingö får ett. Foto: Owe Sjöblom

Säkerhetsbältet är den enskilt viktigaste uppfinningen i bilsäkerhetens historia, ändå var det folkliga motståndet länge stort.

Publicerad

Nästan tio år efter att Volvo som första biltillverkare börjat standardmontera trepunktsbälten är användningen av ingenjör Nils Bohlins uppfinning nu i december 1968 fortfarande låg. En kartläggning av Stockholmsbilisternas bältesvanor visar skrämmande resultat, det finns uppenbarligen en utbredd missuppfattning om att bälten inte gör någon nytta i stadstrafik.

”Det mest anmärkningsvärda vid våra mätningar är kanske ändå konstaterandet att samtliga bilåkande polismän inte använde s-bältena och att förhållandet var detsamma i de flesta trafikskolebilar”, kommenterar Stig Höglund i trafiksäkerhetskommittén.

Annons
Annons
Annons