Annons
Analys

Hynek Pallas:”Skrämmande att antirasister hyllar Zlatanreklamen”

Publicerad

En bil svischar fram mellan snötäckta fjäll. Bakom ratten sitter Zlatan Ibrahimovic. Världens bäste fotbollspelare bastar, badar isvak, jagar och tänker i inklipp på sin familj och karriär. Över bilderna pratsjunger han en version av den svenska nationalsången, med ”Norden” utbytt till ”Sverige”. Den två minuter långa, väldigt bombastiska, bilreklamen avslutas med frasen ”Made by Sweden”.

Det är svårt att föreställa sig en bättre illustration av teorier om nationella identiteter och deras upprätthållande: nationen som föreställd gemenskap, född med tryckpressens möjligheter att knyta samma större grupper med ett språk. Något som sedan dess varit del av en pågående process i allt från nationalsånger och krigspropaganda till småsaker som laddar oss dagligen – symboler på pengar eller jargongen i sportbilagan. Det utgör trådarna i det mentala landskap där vi föreställer oss tillhöra en grupp och dess ”kultur”.

Annons
Annons
Annons
Annons