X
Annons
X
Recension

Usher Skräcken får kropp i Rickard Söderbergs gestalt

Rickard Söderberg övertygar som demonläkare och Kammarensemblen blåser nytt liv i ”Usher” på Folkoperan. Philippe Quesnes iscensättning av detta kammardrama med apokalyptisk underton fängslar.

Rickard Söderberg (Läkaren) och Alexandra Büchel (Madeline) i ”Usher”. Foto: Mats Bäcker
Läs mer om Scenvåren 2019

Liksom invånarna i Huset Usher är levande döda, är verket ”Usher” något av en levande död som lockat flera tonsättare att försöka fullborda Claude Debussys opera efter att han gick i graven 1918. Och det finns något kannibalistiskt över den belgiska tonsättaren Annelies Van Parys sätt att blåsa nytt liv i torson, som är synkront med Edgar Allan Poes berättelse.

Den viktorianska skräckgotiken gör nämligen ”Usher” till en syster-opera till ”Pelléas och Mélisande”, men myten om ”the haunted house” går även igen i Bartóks ”Blåskägg”, Dracula och förstås i skräckfilmer som ”The Shining”.

Alexandra Büchel i rollen som Madeline Usher och Kammarensemblen – i ”Usher” på Folkoperan.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X