Skönhet

Skönhetsprodukterna alla står i kö för att få

Vad krävs för att en makeup-produkt ska bli så hypad att den har en egen väntelista? Svårt att säga men snack i sociala media, en föregående succé och en riktigt bra fomula kanske? Här är produkterna som har fler folk på vänt än en Birkin-väska.

The Ordinary Foundation
På väntelistan: 25 000

Annons
X

Hur kan en foundation ha 25 000 på en väntelista? Kanadensiska The Ordinary har redan gjort sig ett namn i hudvårdsvärlden med sina högkoncentrerade, potenta och framför allt superbilliga produkter. Ingenting kostar under två hundra kronor! En AHA-peeling för under hundra! Med en klinisk och kemisk superseriös profil (medicinliknande flaskor och så vidare) och med en prislapp på sju dollar för en foundation är det kanske inte underligt att kunderna blir intresserade. Är det värt det? Ska man tro på hypen? Alltså för sju dollar har man inte så mycket att förlora direkt, och med tanke på vilka potenta ingredienser som hittas i hudvården finns här anledning att tro att vi står nära en makeuprevolution.

Frank Body Coffee Scrub
På väntelistan: 50 000

Snacka om nischat: Alla produkter från australiensiska Frank Body innehåller kaffe på ett eller annat sätt. Med naturliga ingredienser och en stor portion humor har i synnerhet deras scrub-produkter fått fans över hela världen. Den stora megasuccén kom med Shimmer scrub, ett skimrigt puder med små, små silver- och guldpartiklar. Själva scrub-effekten kommer från en ganska mondän blandning av malda kaffebönor, havssalt, brunt socker och olja. Men det unika är skimret som stannar kvar även efter duschen som har förärat produkten smeknamnet "Skinande enhörningsscrubben" – och en väntelista. Kostar runt 200 kr.

St Tropez Gradual Tan in Shower lotion
På väntelistan: 10 000

Det låter onekligen lockande med en brun-utan-sol-produkt man använder i duschen. Tanken på att slippa ojämnheter, fläckar på kläderna och ett evigt smörjande som aldrig slutar är så tilltalande att St Tropez nya superprodukt hade en väntelista redan innan den släpptes för två år sedan. I dag är det lättare att få tag på den men den fortsätter att sälja slut då och då.

Pat McGrath Lab Series
På väntelistan: Vem vet?

Är man en av världens mest kända makeupartister vet man förstås att orden "limited edition" väcker ett visst habegär. Har produkterna dessutom redan debuterat och dokumenterats på catwalken så växer väntelistan. Exakt hur många som vill lägga vantarna på hennes läppstiftskit (läppstift, lipgloss och pigmenterat glitter) är oklart men varje gång ett nytt kit släpps säljer det slut direkt, ibland samma dag. Väntelistan finns bland annat hos Sephora men att man kvalificerar in bland de potentiella kunderna är inte självklart. Hennes Labs Dark Star 006, ett kit för smokey eyes i svart och lila, släpptes i 1000 ex och sålde slut inom loppet av några minuter – och kraschade webbsidan patmcgrath.com i samma veva. Samma sak hände kitet Phantom 002 som släpptes lagom till nyårsfesterna. Det såldes i 1200 ex för 2500 kronor styck (!). Ett pris man skulle kunna klassa som "lite högt". Det struntade fansen i och kitet sålde slut inom några minuter det också.

Kylie Lip Kit
På väntelistan: Miljoner

Varje gång Kylie Jenner kommer ut med ett nytt kit med läpprodukter tar det slut inom tio minuter. Att stå på väntelista är en nödvändighet, kunderna får reda på när produkterna är till salu genom ett mail 24 timmar innan de släpps. Datasystemet för webbshoppen har kraschat flera gånger, Kylie Jenner har skrivit öppna brev till kunderna och bett om ursäkt. Men nu ska problemen vara lösa, det går att handla tidigare kits som vanligt. Men att få tag i de allra senaste produkterna innan de säljer slut kräver fortfarande att man skriver upp sig på mailinglistan, bara då får man reda på hur och när. Hr många som är med på listan är hemligt men man kan gissa att listan är lång. Kylie Cosmetics Instagram har 14 miljoner förjare, Kylie Jenners privata konto har 97 miljoner följare…

Till Toppen