Till SvD.se
SvD Perfect Guide
Skönhet

Skönhetsföretagens värsta kampanjer

Sexistiskt, rasistiskt och kvinnoförnedrande – SPG:s skönhetsexpert har listat några av de största kampanjemissarna i skönhetsvärlden.

Text: Caroline Hainer - 24 maj 2017
Annons

Amerikanska Axe har en alldeles särskild talang för att förolämpa kvinnor i sina kampanjer för duschtvål för män i olika smaker. Eller dofter. I en av kampanjerna tipsar man om hur en man kan dejta flera brudar på en gång: en ”smart” (glasögon), en sportig, flirtig, partytjej och en snobbtjej. Han väljer olika Axe-doft varje gång han träffar dem! Så behåller han deras intresse trots att han uppenbarligen är en douchebag som inte ens kan hålla dem isär. Axe promotar också hårprodukter genom att påpeka att män visserligen lägger märke till kvinnors bröst först av allt men kvinnor noterar mäns hår först. Bra jobbat, Axe.

Annons
Annons

CoverGirl fick det hela om bakfoten när de lanserade kampanjen ”Din personlighet behöver olika lager, inte ditt ansikte” i ett försök att boosta unga kvinnors feministiska uppvaknande. Det är inte ditt ansikte det är fel på, det är din personlighet.

Australiensiska Illamasqua är i och för sig känt för dramatiska, färgglada paletter men det är aldrig kul med sminkade blackfaces. I en julkampanj valde man att måla en vit modells hud kritvit och läppar ljusrosa i en bild och kolsvart i en annan. Ja, precis. Tänk på saken en stund. Sloganen ”Not Dreaming of a White Christmas” gjorde inte saken bättre. Inte heller en hög hatt på sned och en fluga, som påminner om jazzgossar eller klassiska, rasistiska blackface-uppträdanden från sent 1800-tal.

Tom Fords kampanjbild för första herrparfymen var väldigt enkel: en parfymflaska framför en kvinnas helrakade kön. Benen spretande, givetvis. Terry Richardson bakom kameran, givetvis. Kritiken om total sexualisering, tydliga porreferenser och en viss obehaglig hint om parfymflaskor i könet gjorde att Ford backade och lanserade en mjukare variant istället – han placerade flaskan mellan två stora, nakna bröst istället.

Annons
Annons

Juergen Teller gjorde något liknande om än mer suggestivt med sin kampanjbild för Marc Jacobs och parfymen Oh, Lola! En klart minderårig Dakota Fanning sitter med en oversized avlång och fallosliknande flaska mellan benen. Är allt i betraktarens öga? Alltså jag skulle inte tro det. Här finns tydliga Lolita-vibes, en kort klänning och en parfymflaska som får betraktaren att fästa blicken mot hennes kön och vänta, parfymen heter Lola trots allt.

Doves kampanjer för ”riktig skönhet” har alltid balanserat mellan uppmuntrande och nedlåtande. Den gränsen passerades med kampanjen #ChooseBeautiful som insinuerade att skönhet är ett val, och ett ganska enkelt sådant. Två dörrar smackades upp, en med skylten AVERAGE (genomsnittlig) och en med BEAUTIFUL (vacker). Sedan lät man kvinnor välja vilken dörr de ville gå igenom. Hörde jag ordet ”förenkla”?

Annons