X
Annons
X
Recension

Skönhet och fasa i operaladan

Opera på Skäret. Foto: ANDREAS HYLTHÉN

Utanför operaladan: idyllisk naturskönhet av högsommargrönska, blånande berg och glittrande sjö i dallrande julihetta. Inne i operaladan: en tragedi vävd av kärlek, hat, svartsjuka, hämnd och död. Opera på Skäret, i ett gammalt virkesmagasin långt in i Bergslagsskogarna vid Ljusnarens strand, ger Verdis ”Otello” (1887). Sommaroperapubliken kan i år se den italienske mästarens två sista operor, på Läckö slott spelas hans ystra operakomedi ”Falstaff”, komponerad sex år senare, båda bygger på dramer av William Shakespeare.

”Otello” är ett koncentrerat drama om den framgångsrike härföraren Otello, som av sin underhuggare Jagos djävulska manipulationer och förslagna lögner om hans unga hustru Desdemona blir så besatt av svartsjuka att han dödar den oskyldiga. Verdis opera är alltigenom förtätad, suggestiv och stämningsmättad musikdramatik. Den börjar i naturens uppror med rasande storm och skepp som förliser och slutar i mentalt kaos, ångest, skuld och utslocknande. Musikaliskt håller Skäret god klass under dirigenten Marcello Mottadelli, även om man inte genomgående mäktar med att hålla den intensiva spänning som krävs.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X