Annons

Skolverket: Vi tillskrivs en kunskapssyn vi inte har

Den som läst läroplanen vet att den i mycket liten utsträckning, om än alls, fastställer hur undervisning ska bedrivas. Hur undervisning ska utformas är upp till lärarna, skriver Peter Fredriksson och Anna Westerholm från Skolverket i en replik.

Publicerad
Peter Fredriksson och Anna Westerholm, Skolverket.
Peter Fredriksson och Anna Westerholm, Skolverket. Foto: Pressbilder

I artikeln ”Ny kunskapssyn avgörande för Sveriges framtid” försöker debattörerna tillskriva oss på Skolverket en kunskapssyn som vi inte har. Vi är naturligtvis helt överens med artikelförfattarna om att skolans arbete och utveckling ska vila på fakta, vetenskap och beprövad erfarenhet. Men också en debattartikel bör utgå från fakta och en seriös läsning av de källor som refereras. Och som alla vet, en osanning blir inte sann bara för att den upprepas flera gånger.

Peter Fredriksson och Anna Westerholm, Skolverket.

Foto: Pressbilder Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons