X
Annons
X

Skolverket ger falsk bild av enig forskning

För att skapa en verklig skola för alla måste de ideologiska skygglapparna läggs åt sidan när det gäller forskningen. Det är inte svårt att hitta undersökningar och teorier som direkt motsäger de förment entydiga forskningsresultat som Skolverket redovisar, skriver professor emeritus Kjell-Åke Forsgren.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Enligt Skolverket är ett sammanhållet, icke nivågrupperat eller differentierat grundskolesystem ett vinnande koncept. Detta synes få stöd av forskningen med hänvisning till sammanfattande undersökningar (så kallad meta- eller meta-metastudier) och även av OECD:s kommentar till Pisa-studien. Finlands framgångsrika skolsystem, som är sammanhållet och bygger på samma värdegrund som det svenska, anförs också ofta som ett belägg för denna tes. Om man tittar närmare på några av de länders skolsystem som i senaste undersökningen ligger högre än Finland och i topp på Pisa-listan så är detta dock en sanning med stor modifikation. Så gott som alla har ett sammanhållet system upp till 10–12-årsåldern, men därefter är differentieringar av olika slag legio.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X