Annons

”Skolor ska inte göras till vinnare och förlorare”

Att 15 procent av eleverna nu går i fristående skolor har en avgörande påverkan på hela skolsystemet. Skolpolitiken är inriktad på att främja konkurrensen, att skapa vinnarskolor och förlorarskolor. Det skriver Sten Svensson och Daniel Suhonen, idéinstitutet Katalys.

Under strecket
Publicerad

Allt som sker i skolan påverkas av konkurrensen om eleverna, skriver artikelförfattarna.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 2

Sten Svensson och Daniel Suhonen

Foto: Privat, Julia WagnerBild 2 av 2

Allt som sker i skolan påverkas av konkurrensen om eleverna, skriver artikelförfattarna.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 1
Allt som sker i skolan påverkas av konkurrensen om eleverna, skriver artikelförfattarna.
Allt som sker i skolan påverkas av konkurrensen om eleverna, skriver artikelförfattarna. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ett vanligt argument från friskoleföreträdare är att den andel av eleverna som går i en fristående grundskola är så liten, 15 procent, att den inte kan ha någon nämnvärd påverkan på skolsystemet i dess helhet. Till exempel påpekade Ulla Hamilton, vd för friskolornas riksförbund, på DN-debatt att 85 procent av alla elever går i kommunala skolor. 

Annons
Annons
Annons