Annons

”Skolans digitalisering bör inte stoppas – tvärtom!”

KULTURDEBATT | Om elever har svårare för skärmläsning än pappersläsning kan inte slutsatsen bli att stoppa digitaliseringen av skolan. Tvärtom måste skolan bli bättre på att lära ut skärmläsning och digital kompetens. Det skriver internetforskaren Elza Dunkels i en replik på hjärnforskaren Torkel Klingbergs inlägg.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

”Om inte skolan lär ut digital kompetens, hur ska elever då lära sig att behärska digitala enheter? De elever som går i skolan i dag måste kunna detta, oavsett vad vi tycker om den saken”, skriver internetforskaren Elza Dunkels.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

”Om inte skolan lär ut digital kompetens, hur ska elever då lära sig att behärska digitala enheter? De elever som går i skolan i dag måste kunna detta, oavsett vad vi tycker om den saken”, skriver internetforskaren Elza Dunkels.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
”Om inte skolan lär ut digital kompetens, hur ska elever då lära sig att behärska digitala enheter? De elever som går i skolan i dag måste kunna detta, oavsett vad vi tycker om den saken”, skriver internetforskaren Elza Dunkels.
”Om inte skolan lär ut digital kompetens, hur ska elever då lära sig att behärska digitala enheter? De elever som går i skolan i dag måste kunna detta, oavsett vad vi tycker om den saken”, skriver internetforskaren Elza Dunkels. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Torkel Klingberg skriver att digitaliseringen av skolan sker i blindo och att försiktighetsprincipen borde användas innan utvecklingen får fortsätta. Försiktighetsprincipen används bland annat av läkemedelsbranschen som ett sätt att undvika framtida läkemedelskatastrofer, genom att den som vill sälja ett läkemedel först måste visa att produkten är ofarlig.

Annons
Annons
Annons