Skolan på väg ner i källaren

Under strecket
Publicerad
Annons

I den ankdamm där skolans höjdare rör sig finns inga ambitioner att utvärdera brister och där med möjliggöra förbättringar av skolan.
Skolverket har beslutat att Sverige inte ska delta i PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) 2006. PIRLS är en internationell läsundersökning för tioåringar, där Sverige ställer upp med elvaåringar. Man hoppar av trots att Sverige tillhör den lilla skaran av nio länder som deltagit i de två tidigare undersökningarna. ”Hade resultaten varit alarmerande i den förra omgången, hade bedömningen kanske blivit annorlunda. Men nu känns inte behovet så stort”, säger Kerstin Mattsson på Skolverket.
Det är ett mycket märkligt uttalande. Behovet förefaller inte stort när man åldersfuskar och när Skolverket undanhåller fusket. Monica Rosén, från Göteborgs universitet och ansvarig för den svenska delen av Pirls protesterar naturligtvis.

Det verkliga skälet till avhoppet är naturligtvis något annat. Skolnomenklaturan har nu insett att den svenska skolan är på väg
ner i källaren och vill naturligtvis inte att det ska synas. Ett annat skäl kan naturligtvis vara att den totalt fördummade skolnomenklaturan har så svårt att förstå och tillägna sig de internationella undersökningarna. Under 39 års tid som dessa pågått har man inte lyckats ta till sig en enda impuls från de bästa skolländerna.
De internationella undersökningarna riskerar att bli som att elda för kråkorna. I den ankdamm där skolans höjdare rör sig finns inga ambitioner att utvärdera brister och därmed möjliggöra förbättringar av skolan. Hugskott har fått styra förändringsarbetet och vetenskapliga undersökningar döljs eller förvrängs. Skolverket har försökt dölja bristerna i skolsystemet. Det är både upprörande och kontraproduktivt. Hela tiden har positiva fakta överbetonats och möjligheterna att vända en skuta på fel väg försvårats.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons