”Skolan måste satsa mer på hemkunskap”

Kostnaden för ökad ohälsa är mycket större jämfört med att öka antalet hemkunskapstimmar. Hemkunskapen måste åtminstone få lika många timmar som bild och slöjd, skriver hushållsläraren Britt-Marie Dahlin.

Under strecket
Publicerad
Hemkunskapen måste åtminstone få lika många timmar som bild och slöjd, skriver hushållsläraren Britt-Marie Dahlin.

Hemkunskapen måste åtminstone få lika många timmar som bild och slöjd, skriver hushållsläraren Britt-Marie Dahlin.

Foto: Lars Lindqvist
Britt-Marie Dahlin

Britt-Marie Dahlin

Foto: privat
Annons

Matkunskap behövs varje dag för att må bra och för hållbar ekonomi. Den kunskapen borde barn och ungdomar få mycket mer av under hem- och konsumentkunskapen, som tyvärr är grundskolans minsta ämne. Nu satsar skolan nästan tre gånger så många timmar på att lära barn sy och dubbelt så många timmar ägnas åt bild. En motivering är att det är dyrt att inreda lokaler som kök. Det är billigare att eleverna sitter i sina bänkar och tecknar och syr. Det är en dålig motivering! Hur många syr sina egna kläder, lagar eller broderar eller behöver teckna? Men mat måste man ha minst tre gånger om dagen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons