Annons

Skoda höjer tonläget i tuffa C-klassen

Skoda Scala kan nog förvänta sig en betydligt större publiktillströmning än föregångaren Rapid.
Skoda Scala kan nog förvänta sig en betydligt större publiktillströmning än föregångaren Rapid. Foto: Anders Wiklund/TT

Efter de senaste framgångarna med Karoq och Kodiaq höjer nu tjeckiska Skoda tonläget även i den tuffa Golf-klassen. Eller klass C, som den formellt heter. Så visst kan man påstå att nya favoriten Scala lirar i C-dur.

Publicerad

Nästan allt som Skoda har levererat på senare år har omfamnats av de svenska bilköparna. Fabia, Octavia, Superb, Karoq och Kodiaq är alla smarta, rymliga och prisvärda.

Undantaget stavas Rapid. Ingen dålig bil, egentligen, men den har inte alls lockat lika många köpare som syskonen.

Glasklar favorit i småbilsklassen. Med Scala visar Skoda än en gång att man är mästare i konsten att skapa utrymmen.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 7

Förarplatsen känner vi igen från i stort sett hela VW-familjen. Inte så spännande men logisk och funktionell.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 7

Om det är böter på att prata i mobiltelefon under körning borde det vara spöstraff på att bläddra bland alla dessa inställningar.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 7

I testbilen sitter en fyrcylindrig motor på 150 hästkrafter. Men prova den lilla trecylindriga motorn innan du bestämmer dig – den är snålare och stundvis roligare.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 7

Testbilen har 17-tumshjul men det finns både 16 och 18 tum i sortimentet.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 5 av 7
Foto: Ford Bild 6 av 7
Foto: VW Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons