Skoda Citigo-E – en perfekt pendlarbil

I bra väder och med anständig fart kommer man 25 mil med Skoda Citigo-E innan det är dags att ladda om.
I bra väder och med anständig fart kommer man 25 mil med Skoda Citigo-E innan det är dags att ladda om. Foto: Pontus Lundahl/TT

I väntan på Skodas version av elbilen ID.3, som VW just lanserat, kan det här kanske vara ett vettigt alternativ. Inte lika smart men mycket billigare. Heller ingen bil för långresor men 25 mil på el gör Citigo-E till en perfekt pendlarbil.

Under strecket
Publicerad
Så här års sätter kylan käppar i hjulen och sänker räckvidden rejält.

Så här års sätter kylan käppar i hjulen och sänker räckvidden rejält.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Den tvära aktern drar upp mycket damm och smuts. Här är dock testbilen nytvättad för fotograferingens skull.

Den tvära aktern drar upp mycket damm och smuts. Här är dock testbilen nytvättad för fotograferingens skull.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Framsätet har en överraskande bra komfort. Baksätet däremot är inte avsett för fullvuxna.

Framsätet har en överraskande bra komfort. Baksätet däremot är inte avsett för fullvuxna.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Bilen har bara en växel men med knapparna Eco och Eco+ kan man påverka elförbrukningen.

Bilen har bara en växel men med knapparna Eco och Eco+ kan man påverka elförbrukningen.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Fullt i tanken, enligt mätaren till höger. Fast inte med bensin utan med el. Mätaren till vänster visar förbrukning i blått och laddning i grönt. Toppfarten är begränsad till 130 kilometer i timmen.

Fullt i tanken, enligt mätaren till höger. Fast inte med bensin utan med el. Mätaren till vänster visar förbrukning i blått och laddning i grönt. Toppfarten är begränsad till 130 kilometer i timmen.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Elmotorn är liten och innehåller få rörliga delar som kräver service och underhåll.

Elmotorn är liten och innehåller få rörliga delar som kräver service och underhåll.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Under golvet i det blygsamma bagageutrymmet döljer sig nödvändiga sladdar och laddaggregat.

Under golvet i det blygsamma bagageutrymmet döljer sig nödvändiga sladdar och laddaggregat.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Bilen har bara en växel men med knapparna Eco och Eco+ kan man påverka elförbrukningen.

Bilen har bara en växel men med knapparna Eco och Eco+ kan man påverka elförbrukningen.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Honda
Foto: Honda
Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Nej, precis som kusinerna VW E-Up och Seat Mii Electric är Skodas första elbil Citigo-E iV inte något ekipage man packar in hela familjen i för att åka på bilsemester med, men den är riktigt kul att köra, är hyggligt välutrustad och ger en överraskande bra komfort. För två!

I framsätena åker man alltså bra men där bak är det däremot trångt. Och de främre nackstöden skymmer det mesta av utsikten. Fast den yngre generationen tittar kanske mer i mobilen än på omgivningen? Och det är bara barn som ryms där.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons