Annons

”Skjuter iväg som en raket – får hjärtsnörp”

Outback är trots sin storlek mycket lätt att manövrera.
Outback är trots sin storlek mycket lätt att manövrera. Foto: Johan Nilsson/TT

SUBARU OUTBACK | Inte det absolut senaste i formgivningen men desto generösare i standardutrustning, säkerhet och körupplevelse. Subaru Outback är en stor och trygg fyrhjulsdriven följeslagare, framförallt för den som bor en bit utanför stadskärnorna.

Under strecket
Publicerad

Subaru Outback fortsätter att vara en trygg fyrhjulsdriven suv med markfrigång på 20 centimeter och gott om lastutrymme.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 1 av 12

Subaru Outback sticker inte ut i konkurrensen. ”Rund och snäll i formgivningen” med en ”gammalmodig charm” är testförarens omdöme.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 2 av 12

Förarassistanssystemet Eyesight hjälper till att hålla koll på faror, avståndet till andra bilar och avståndet till filmarkeringarna.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 3 av 12

Eyesights kameror ger assistans och hjälper föraren att känna sig säker i bilen.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 4 av 12

Terrängsystemet X-Mode med Hill Descent Control är standardutrustning.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 5 av 12

Komfortabla säten som är lätta att ställa in och gott om benutrymme är plus. Men en pekskärm på åtta tum är lite för lite och ett klart minus.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 6 av 12

De runda och snälla formerna i designen går igen även i instrumenteringen.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 7 av 12

Sikten runtom är mycket bra.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 8 av 12

Bagageutrymmet sväljer med fällda baksäten 1 848 liter.

Foto: Johan Nilsson/TTBild 9 av 12
Bild 10 av 12
Foto: VolkswagenBild 11 av 12
Foto: VolvoBild 12 av 12

Subaru Outback hamnar ofta i skuggan av sina konkurrenter, men har ändå en trogen krets köpare som resonerar enligt principen ”en gång Subaru, alltid Subaru”. Det är inte svårt att förstå. Outback är en bilmodell som har en gedigen standardutrustning, trygg teknik i fyrhjulsdriften och boxermotorn samt hög säkerhet.

Designmässigt står den inte ut på samma sätt som de andra som tävlar om köparnas gunst. Den är rund och snäll i formgivningen både exteriört och interiört – med en slags gammalmodig charm. Självklart är bilen uppkopplad och har både Apple Carplay och Android Auto, men åttatumsskärmen är i mitt tycke för liten och ikonerna är plottriga och svåra att navigera i början. Förmodligen vill inte Subaru ändra alltför mycket i just den här bilmodellen vars köpare som sagt är trogna och möjligen lite konservativa.

Annons
Annons
Annons