Recension

Maestros, Masterpieces and Madness. The Secret Life and Shame­ful Death of the Classical Record IndustrySkivindustrins Ragnarök

MUSIKHISTORIA Påstådda faktafel och förtal har gjort att förlaget dragit in den brittiska upplagan av ”Maestros, Masterpieces and Madness”. En frustande njutbar bok om den klassiska skivindustrins uppgång och fall, enligt Sofia Nyblom.

Publicerad
Annons

Det är frustande njutbart att ta sig igenom brittiske musikkritikern Norman Lebrechts dystopiska levnadsteckning over den klassiska skivindustrin. Maestros, Masterpieces and Madness tecknar 1900-talets historia genom inspelad musik, och fastställer att skivindustrin etablerat en klassikerkanon lika svårrubbad som Shakespeare och Rembrandt, och byggt en image åt den klassiska musiken – på gott och ont. Leb­rechts sinne för dramaturgi låter Enrico Carusos inspelning på vaxrullar på ett hotellrum i Milano 1902 innebära den klassiska skivindustrins födsloskri, medan BBC:s beslut att släppa sina klassiska inspelningar fria på internet år 2005 får symbolisera dödsryckningarna.

Boken utgör uppföljaren till Leb­rechts böcker kring dirigentkulten, framförallt ”The Maestro Myth” (1996). Dessvärre har den legendariske kolumnisten dragits inför domstol av Naxosgrundaren Klaus Heymann på grund av faktafel och förtal. Lebrechts förläggare har dragit tillbaka den inbunda upplagan från brittiska bokhandlar, för att inom kort ge ut en reviderad pocketupplaga.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons