Skivbolaget fick stå för hela notan

Linda Portnoff, indiemusiker och forskare på Handelshögskolan i Stockholm, ville se bakom myterna som omgärdar skivindustrin. Så hon skrev en doktorsavhandling om de finansiella flödena i samband med ett skivsläpp.

Under strecket
Publicerad
Linda Portnoff, indiemusiker och forskare på Handelshögskolan i Stockholm, har ett råd till sina musikerkolleger: Behåll rättigheterna till musiken så långt som möjligt.

Linda Portnoff, indiemusiker och forskare på Handelshögskolan i Stockholm, har ett råd till sina musikerkolleger: Behåll rättigheterna till musiken så långt som möjligt.

Foto: JUREK HOLZER
Annons

–Det finns så mycket myter som omgärdar musikindustrin. ”Artisten får inga pengar”, till exempel. Jag ville ta ett kontrakt i handen, titta på det och vad det innebar i praktiken, säger Linda Portnoff.

Häromveckan la hon fram avhandlingen Control, cultural production and consumption vid Handelshögskolan i Stockholm. I den följer hon Göteborgskvintetten Silverbullits andra album Citizen bird, som släpptes år 2001 av landets då största svenskägda skivbolag MNW, från inspelning till avräkning. I det fallet fick artisterna inte så mycket. Men de gick åtminstone inte med förlust. För skivbolagets del var notan för Citizen bird två år efter skivsläppet minus 200000 kronor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons